Sky Captain and the World of Tomorrow
(2004)
Betyg:
Från ett independentbolag, som tagit
hjälp av George Lucas Industrial Light & Magic, kommer denna
nostalgiska science fiction-film, som utspelar sig 1939.
Sky Captain and the World of Tomorrow är en
snyggt förpackad produktion, där filmteamet genererat det mesta av
miljöerna, med modern datateknik.
När reportern Polly Perkins på dagstidningen New
York's Chronicle undersöker omständigheter
kring flera berömda vetenskapsmäns försvinnande, hamnar hon
tillsammans med flygaresset Joseph Sullivan (alias Sky Captain)
på en strapatsrik resa, som leder från
New York till några av
jordens mest exotiska platser. I rask följd klarar de av
Tibets bergstoppar, det mytomspunna Shangri-La samt havets botten.
Stundom har Perkins och Sullivan sällskap av det tekniska geniet Dex och våghalsen Franky Cook, kvinnlig ledare för ett amfibieregemente. Målet är att stoppa den ondskefulle Dr. Totenkops planer, som syftar till att förinta den befintliga världen och skapa en ny. Filmen alluderar på Metropolis, King Kong, Frankenstein, Blixt Gordon, (Hitchcocks) Främlingar på tåg, James Bond, Maratonmannen, Star Wars, Terminator, Jurassic Park och Matrix.
Genom anknytningen till seriemediet,
matinéunderhållning och gammaldags flygaranda är
filmen, som uppvisar ett slags manipulerad technicolor, inte utan viss
charm.
Men ofta drar det tekniska artisteriet åt sig alltför
mycket uppmärksamhet på bekostnad av handlingen. Man förflyttas från
den ena
situationen till den andra, innan man riktigt hunnit greppa vad som
är avgörande för händelseutvecklingen.
Skådespelarna Gwyneth Paltrow och
Jude Law gör en godkänd insats, trots den
ovana inspelningsmiljön mot en så kallad blue
screen. Stella McCartney har designat deras kläder med känsla för
retro-mode. Angelina Jolie känns dock inte alls övertygande som den
enögda Francesca Cook. Anmärkningsvärt är hur
sir Laurence Olivier med hjälp av arkivmaterial och datateknik —15 år
efter sin död — gör comeback i rollen som
Dr. Totenkopf.
Sky Captain and the World of Tomorrow är textad
på fem nordiska språk men inte på engelska. Översättningen, som ibland
tycks lite väl ordagrann,
går inte att välja bort, vilket är tråkigt
på en i övrigt estetiskt genomarbetad film.
Bilden är en fröjd för ögat och det ordinarie ljudspåret suveränt, men på båda kommentarspåren försvann ljudet bitvis i början på grund av ett fabrikationsfel. Övrigt bonusmaterial, som i likhet med kommentarerna saknar textning, är fylligt och intressant men innehåller en del onödig reklam för andra filmer (sneak previews) och för en viss choklad.
© Torgny Lilja för Starway Reviews