Sky Captain and the World of Tomorrow
(2004)

Från ett independentbolag, som tagit hjälp av George Lucas Industrial Light & Magic, kommer denna nostalgiska science fiction-film, som utspelar sig 1939. Sky Captain and the World of Tomorrow är en snyggt förpackad produktion, där filmteamet genererat det mesta av miljöerna, med modern datateknik.

När reportern Polly Perkins på dagstidningen New York's Chronicle undersöker omständigheter kring flera berömda vetenskapsmäns försvinnande, hamnar hon tillsammans med flygaresset Joseph Sullivan (alias Sky Captain) på en strapatsrik resa, som leder från New York till några av jordens mest exotiska platser. I rask följd klarar de av Tibets bergstoppar, det mytomspunna Shangri-La samt havets botten.

Stundom har Perkins och Sullivan sällskap av det tekniska geniet Dex och våghalsen Franky Cook, kvinnlig ledare för ett amfibieregemente. Målet är att stoppa den ondskefulle Dr. Totenkops planer, som syftar till att förinta den befintliga världen och skapa en ny. Filmen alluderar på Metropolis, King Kong, Frankenstein, Blixt Gordon, (Hitchcocks) Främlingar på tåg, James Bond, Maratonmannen, Star Wars, Terminator, Jurassic Park och Matrix.

Genom anknytningen till seriemediet, matinéunderhållning och gammaldags flygaranda är filmen, som uppvisar ett slags manipulerad technicolor, inte utan viss charm. Men ofta drar det tekniska artisteriet åt sig alltför mycket uppmärksamhet på bekostnad av handlingen. Man förflyttas från den ena situationen till den andra, innan man riktigt hunnit greppa vad som är avgörande för händelseutvecklingen.

Skådespelarna Gwyneth Paltrow och Jude Law gör en godkänd insats, trots den ovana inspelningsmiljön mot en så kallad blue screen. Stella McCartney har designat deras kläder med känsla för retro-mode. Angelina Jolie känns dock inte alls övertygande som den enögda Francesca Cook. Anmärkningsvärt är hur sir Laurence Olivier med hjälp av arkivmaterial och datateknik —15 år efter sin död — gör comeback i rollen som Dr. Totenkopf.

Sky Captain and the World of Tomorrow är textad på fem nordiska språk men inte på engelska. Översättningen, som ibland tycks lite väl ordagrann, går inte att välja bort, vilket är tråkigt på en i övrigt estetiskt genomarbetad film.

Bilden är en fröjd för ögat och det ordinarie ljudspåret suveränt, men på båda kommentarspåren försvann ljudet bitvis i början på grund av ett fabrikationsfel. Övrigt bonusmaterial, som i likhet med kommentarerna saknar textning, är fylligt och intressant men innehåller en del onödig reklam för andra filmer (sneak previews) och för en viss choklad.