Maratonmannen
(1976)

Marathon Man

Den eftersökte nazistiske tandläkaren Christian Szell, tidigare verksam i Auschwitz, har skapat sig en förmögenhet i diamanter, som han under kriget har bytt till sig från judars tandguld. Ädelstenarna förvaras nu i ett bankfack på 47:e gatan i centrala New York, dit Szells bror, som bor utanför staden, har en nyckel, medan han själv gömmer sig någonstans i Uruguay.

När brodern omkommer i en bilolycka på Manhattan, blir Szell tvungen att lämna sitt gömställe och försöka smuggla ut diamanterna från USA. För sin säkerhet anlitar han både egna kontakter och personer ur en topphemlig amerikansk underättelseorganisation kallad "The Division", som arbetar i gråzonen mellan CIA och FBI.

Samtidigt som Szells bror kör in i en backande tankbil och orsakar en väldig explosion i de judiska kvarteren på 86:e gatan, joggar en ung man vid namn Thomas Levy runt dammen i Central Park, inte långt från olycksplatsen. Levy, som även kallas Babe, är doktorand i historia vid Columbia University, där han försöker återupprätta faderns anseende genom ett särskilt kapitel i sin avhandling. Denne var en ryktbar universitetslärare, som tog sitt liv efter att ha blivit avskedad i samband med senator Joseph McCarthys utrensningar på 50-talet.

Vad Babe inte vet är att hans äldre bror, Doc, som säger sig vara affärsman i oljebranschen, under täcknamnet Scylla arbetar åt "The Division". Såsom judisk har Doc inte särskilt mycket till övers för Szell, något som leder till att Babe blir indragen i ett mardrömslikt skeende, där den forne tandläkaren använder sin utrustning som tortyrinstrument.

Flera tunga skådespelarnamn finns i rollistan. Dustin Hoffman gör ett övertygande porträtt av Babe, och Laurence Olivier är kuslig i sin tolkning av Szell. Olivier vann en Golden Globe och nominerades till en Oscar för sin biroll. Roy Scheider, som slog igenom i Hajen, spelar Doc, medan schweiziska Marthe Keller imponerar såsom Elsa, den tysk- och fransktalande flicka Babe förälskar sig i.

Maratonmannen bygger på en bästsäljande roman av William Goldman, som även stått för manus. Andra kända filmer med filmmanus av samme författare är Butch Cassidy och Sundance Kid (1969), Alla presidentens män (1976) och En bro för mycket (1977). Maratonmannen slog under premiärhelgen i USA Gudfadern vad gäller antal biobesökare.

Ljudet har restaurerats till digitalt 5.1 surround med gott resultat. Bilden, som är anamorfisk widescreen, uppvisar emellanåt "cigarettmärken" i övre högre hörnet (en indikation till biografmaskinisten att det var dags att byta projektorhjul).