För en handfull dollar
(1964)

A Fistfull of Dollars

Året är 1872. En främling vid namn Joe — i den amerikanska marknadsföringen kallad "the man with no name" — anländer ridande på en mula till den mexikanska gränsstaden San Miguel.

Efter att ha upptäckt hur två smugglargäng, Baxters och Rojos, terroriserar fattiga ortsbor bestämmer Joe sig för att rensa platsen från avskum och tar för "en handfull dollar" anställning hos båda ligorna, men hans lojalitet kan inte köpas för pengar. Mot de kriminella klanerna ställer regissören en "helig familj", som består av Julio, Marisol och lille Jesus.

Filmen är den första i italienaren Sergio Leones så kallade dollartriologi, som även består av För några dollar mer (1965) och Den gode, den onde, den fule (1966). Det var med dessa våldsamma och lätt självironiska "spaghetti westerns" som den tämligen okände skådespelaren Clint Eastwood fick sitt stora genombrott. Från början ville Leone helst ha Henry Fonda, James Coburn, Lee Marvin eller Charles Bronson i huvudrollen, men Eastwood var den ende som accepterade gaget på 15 000 dollar.

För en handfull dollar blåste nytt liv i cowboy-genren och påverkade filmkonsten under decennier framöver men är i själva verket en nytolkning av Akira Korusawas samurajfilm Yojimbo. Faktum är att den japanske mästarregissören, som i efterhand tillerkändes de asiatiska rättigheterna, kom att tjäna mer pengar på Leones western än på sina egna filmer. För en handfull dollar rymmer ett flertal referenser även till det kristna evangeliet, såsom entrén på en mula, den sista måltiden och tortyren av hjälten, som återuppstår.

Förutom den ohöljda realismen och Ennio Morricones musik är kombinationen av extrema närbilder och översiktsvyer ett av Leones främsta kännetecken, som märks redan här. Denna redigeringsteknik har jämförts med den italienska operans växling av fokus mellan solopartier och körsång men hör även samman med det aningen svårbemästrade bildformatet techniscope (en billigare variant av cinemascope), som uppmuntrar till användning av tele- och vidvinkeloptik.

Nyutgåvan av Leones första dollarfilmen har digitalt restaurerats och försetts med bästa möjliga ljud, som dock inte lever upp till dagens standard. På DVD:n finns ett initierat kommentarspår med Christopher Frayling, som förutom en biografi om Leone har skrivit boken Spaghetti Westerns. Därtill medföljer en bonusskiva med intervjuer och dokumentärer, en scen speciellt inspelad för tevesändningen på 70-talet, radioreklam, två olika biotrailers samt ett bildgalleri.