Aliens
Special Edition
(1986)
Betyg:
Efter att Ellen Ripley undkommit levande
från mänsklighetens första kontakt med Alien och
sedan svävat omkring i galaxen på en liten farkost i 57
år, undsätter slutligen en räddningsstyrka henne och katten Jones. När
de återhämtar
sig på Gateway Station, som befinner sig i en bana kring
jorden, får Ripley veta att planeten LV-426 nyligen blivit
kolonialiserad av människor.
Eftersom allting tycks frid och fröjd tror Företagets representanter inte på hennes berättelse om ett rymdmonster. Men när ansvariga upptäcker att de förlorat all radiokontakt med kolonin, lovar de Ripley att hon ska återfå sin flygarlicens, om hon följer med en högteknologiskt rustad marinkårsstyrka tillbaka till LV-426.
Handlingen i Aliens tar vid där den
föregående filmen slutade, men James Camerons version skiljer sig från
ettan och övriga
uppföljare genom filmformatet, eftersom han inte tyckte om att arbeta
med s k anamorfiska
linser, som trycker på ihop bilden på filmremsan.
Miljöskildringen har delvis samma gruvliknande eller industriella prägel som Ridley Scotts oöverträffade Alien (1979), medan rymdvarelsens design alltjämt är inspirerade av den schweiziske konstnären H. R. Giger, som dock inte längre själv har fått bidra till utförandet av modellerna.
Det psykologiska spänningsmomentet i Scotts version ersätter Cameron med samma hjärndöda action som förekommer i filmerna om Vietnamveteranen Rambo, och det verkar plötsligt hur lätt som helst att döda en alien. Att manusförfattaren Cameron, som senare skrev filmhistoria med Titanic (1997), samtidigt med denna film var fullt upptagen med handlingen till Terminator (1984) och Rambo 2 (1985) märks på det fantasilösa innehållet, som trots allt överraskar på slutet. Skådespelarinsatserna är, med undantag av Sigourney Weaver, mestadels urusla och påminner om statisters eller reklamskådespelares prestationer.
Denna utgåva av Aliens: Återkomsten innehåller både bioversionen och en directors cut, som sammanlagt består av 17 minuter med material, som inte fanns med när filmen hade premiär 1986. Den längre versionen gör sannolikt mer rättvisa åt regissörens intentioner än den stympade varianten, som dock tilldelades två Oscar i kategorierna ljudeffekter och specialeffekter. Skivan innehåller ett engelsktextat kommentarspår med Cameron, med ansvariga för visuella effekter och med flera av skådespelarna.
© Torgny Lilja för Starway Reviews