Härskarringen: Sagan om de två tornen
(2002)

Lord of the Rings: The Two Towers

Betyg: starstarstarstar

Den andra delen av Peter Jacksons trilogi om härskarringen, som bygger på J.R.R Tolkiens böcker, tar vid där Sagan om ringen slutade och ger upptakten till Sagan om konungens återkomst, den sista delen. Sagan om de två tornen är en mörk men majestätisk film, som fördjupar och utökar persongalleriet från tidigare.

Efter att trollkarlen Gandalf försvunnit i en djup bergsravin har brödraskapet delats upp i tre mindre grupper: 1) hoben Frodo och dennes trädgårdsmästare Sam, som fortsätter vandringen mot landet Mordor för att där förstöra härskarringen; 2) Frodos kusiner Merry och Pippin, som fångats av Sarumans uruk-hai (i samband med att dessa dödat beskyddaren Boromir); samt 3) den likaledes dödlige krigaren Aragorn, alfen Legolas och dvärgen Gimli, vilka tillsammans tar upp jakten på de flyende kidnapparna.

Medan Frodo och Sam irrar omkring i skogen, upptäcker de en märklig varelse, som följer efter dem, och som visar sig ha haft ringen i sin ägo i 500 år, innan han i ett vad förlorade den till Frodos farbror Bilbo. Nu är denne Gollum, som själv varit hob och då hetat Sméagol, besatt av att få tillbaka smycket eller åtminstone av att få vara i dess närhet.

När Frodo med hjälp av sitt svärd övermannat honom, accepterar han att leda dem till Mordor. Sam litar emellertid inte på Gollum, som blivit både förfallen och galen av ringens kraft, medan Frodo känner sympati för honom.

Under sitt letande efter de tillfångatagna hoberna, Merry och Pippin, återförenas Aragorn, Legolas och Gimli så småningom med Gandalf, som i en kamp på liv och död har förvandlats till en mäktigare trollkarl än förut. Dess fyra av brödraskapets medlemmar uppsöker nu kung Theoden, vars land Rohan hotas av den onde magikern Saruman, som har förtrollat honom. Tillsammans med härskaren Sauron och dennes uruk-hai (en särskild sorts orcher) planerar Saruman ett tvåfrontskrig mot mänskligheten.

Filmens titel syftar på alliansen mellan Sauron, som i öster har en befästning (Barad-dûr) med ett svart torn, och Saruman, vars hemvist (Orthanc) i väster har ett vitt torn. Även om Tolkien lär ha varit emot den typen jämförelse, är det lätt att här dra paralleller med Stalin, Hitler och Mussolini samt med de båda världskrigen, då soldater oavsett social bakgrund levde och slogs sida vid sida, såsom hober, alfer och människor gör i filmen.

Många skådespelare gör lysande insatser i filmen. Mest minnesvärda är kanske Elijah Wood och Viggo Mortensen i rollerna som Frodo och Aragorn. En imponerande figur som, liksom Gollum, till största delen genererats med modern datorgrafik är det vandrande trädet Lavskägge.

Stridsscenerna är vackert koreograferade, men för den som inte är bevandrad i Ringens värld kan säkert handlingen bitvis kännas både monoton och aningen svårgripbar med sitt myller av gestalter och episoder. Vi bjuds på knivskarp bild (av filmfabrikatet Fujicolor som är bra på gröna nyanser) och förstklassigt ljud med väl utnyttjad surround-effekt, men den som vill ha DTS-kvalitet måste köpa den utökade versionen på fyra DVD-skivor.

Som extramaterial medföljer Sean Astins tämligen intetsägande kortfilm "The Long and Short of It", ett antal minidokumentärer, en musikvideo samt diverse ytterligare bakgrundsinformation och promotion -- det mesta textat på fem nordiska språk.