Fantomen på operan
(2004)
The Phantom of the Opera
Betyg:
Ett vanställt musikgeni lever i gångarna under Opéra
Populaire i Paris omkring år 1920. I form av ett mystiskt spöke, en
fantom, terroriserar han skådespelare och ägare, om han
inte får som han vill på det han anser vara sin egen
musikaliska scen.
Den enda som känner
till hans identitet är operachefen Madam Giry, som var den som
en gång tog dit honom. Fantomens speciella skyddsling är den vackra och
föräldralösa balettdansösen Christine
Daaé, som han har gett sånglektioner. För att den unga flickan ska få
en huvudroll
trackaserar han den erfarna sopransolisten så att hon
tillsammans med sin manlige kollega för en kväll
lämnar operan.
Snart ställer fantomen nya krav på att Christine ska få fler huvudroller och kidnappar henne för att hon ska bli hans brud i de underjordiska valven. Den ende som vågar följa efter är Christines fästman Raoul.
Fantomen på operan bygger på Andrew Lloyd Webbers berömda musikal med samma namn, som i sin tur är baserad på den franska 1900-talsromanen av Gaston Leroux. I filmatiseringen går en stor del av tjusningen med att se en musikaluppsättning om en operaföreställning förlorad, och man borde ha utnyttjat det nya mediets möjligheter bättre genom att försöka ge framställningen ökad realism och närvarokänsla eller genom att tillföra mer av fantasi och digitala effekter.
Även skådespelarinsatserna känns
bleka, och det är inte någon som riktigt glänser.
Förmodligen därför att man har valt aktörerna
utifrån deras sångförmåga i första hand.
Musiken och den höga bild- och ljudkvaliteten gör
ändå filmen till en njutbar upplevelse utan att
berättelsen direkt stannar i minnet.
Tyvärr saknar utgåvan möjlighet till undertexter på engelska, vilket hade varit en fördel, eftersom dialogen framförs sjungande, och mycket av poesin går förlorad i översättningen.
© Torgny Lilja för Starway Reviews