Gladiator
(2000)

Roms kejsare Marcus Aurelius planerar att utse sin pålitlige general Maximus till efterträdare för att makten på sikt ska kunna återgå till folksenaten. När kejsarens son, Commodus, får veta detta tar han diskret livet av sin far och ger order om att mörda Maximus.

Utan att Commodus vet det lyckas generalen fly från avrättningen, men vid hemkomsten finner denne huset nedbränt och familjen korsfäst bland spillrorna. Maximus blir därefter fångad av främmande slavjägare och såld som gladiator i Nordafrika. Inledningsvis vägrar han att slåss men inser snart att såsom framgångsrik slagskämpe kan han komma till den stora arenan i Rom och småningom stå öga mot öga med sin ärkefiende Commodus, den nye kejsaren.

Manus och personteckning till denna film tycks endimensionella, även om handlingen stundtals är spännande. Vi får aldrig lära känna vare sig Maximus eller Commodus. De saknar, med få undantag, privatliv och utmärkande egenskaper. Filmens styrka ligger i ljudkvalitén och i en  imponerande miljöbeskrivning. Den suggestiva musiken av Hans Zimmer används på ett kreativt sätt, särskilt i filmens skildring av det afrikanska landskapet.

Gladiator har uppmärksammats för sina kampscener, som många gånger utspelar sig på ett  digitalt rekonstruerat Collosseum. Här finns samtidigt en av filmens uppenbara svagheter. Genom att regissören Ridley Scott låter oss ana sammanhangen istället för att tydligt visa vad som händer, känns bataljerna sönderklippta och förvirrade. Vi är långt från Matrixfilmernas nyskapande bildvisning i närkamper (det som kallas "bullet-time"). Coppolas klippteknik med parallella skeenden utnyttjas i den avgörande upprorssekvensen.

De historiska detaljerna tycks stämma relativt väl. Marcus Aurelius var den förste romerske kejsare som anlade helskägg (under påverkan av de grekiska filosoferna). Det är dock tveksamt om soldaternas svärd var så långa såsom i inledningsskedet, som stundtals påminner om en samurajfilm. Att gladiatorerna övade med klumpiga träsvärd stämmer däremot, eftersom man ville att striden skulle uppfattas som lätt i förhållande till träningen. Uttrycket "stoft och aska" eller "pulvis et umbra", som det heter på latin, är ett citat från skalden Horatius och återkommer vid ett flertal tillfällen i filmen.

Filmen innehåller dessutom ett par intressanta gengångare. Liksom i Insider spelar Russel Crowe den framgångsrike begåvningen, som på toppen av sin karriär faller i onåd hos en maktelit och därefter får kämpa för upprättelse. Från tv-serien Jag, Claudius känner vi igen Derek Jacobi, som i stället för stammande kejsare nu iklätt sig rollen såsom den reformvänlige senator Gracchus, som i likhet med den unge Claudius vill att makten ska återgå till folket. Gladiator fick fem Oscar för manlig huvudroll, kostym, film, ljud, specialeffekter, originalmanus och regi.