The Aviator
(2004)
Betyg:
Martin Scorsese skildrar i sin nya film den
berömde dollarmiljardären Howard Hughes såsom en
modern Ikaros, ynglingen som i den grekiska mytologin flyger
alltför nära solen med vingar han fått av fadern.
The Aviator koncentrerar sig på Hughes liv från det att han är en entusiastisk 20-åring fram till att han blir en excentrisk 40-åring. Filmen är två timmar och 43 minuter lång men blir aldrig tråkig, eftersom Scorsese vet hur man effektivt berättar en historia med bilder.
Hughes föddes 1905 i Texas. Efter att båda
föräldrarna dött med ett par års mellanrum blev
han som 19-åring vd för sin fars verkstadsföretag
Hughes Tool Company och kunde med pengar därifrån
förverkliga många pojkdrömmar. Hughes umgicks med
gräddan av Hollywoods skådespelare, blev filmproducent och
regissör, byggde nya typer av flygplan och slog som pilot
hastighetsrekord både inrikes och på internationella
flygsträckor.
Såsom USA:s förste dollarmiljardär var han den rikaste människan på jorden. Samtidigt led han av psykisk ohälsa i form av ocd (obsessive compulsive disorder). Han dog 1976 efter att ha levt isolerad under flera årtionden i en stor våning i Las Vegas.
Färgerna i The Aviator efterliknar samtida
bildkvalitet. Scenerna från 20-talet är reducerade till
rött och blått i olika nyanser, medan fotot i
30-talsmiljöerna ser ut som fyllig technicolor i tre
kulörer.
Det mest spektakulära inslaget i filmen är när Hughes störtar över Beverly Hills men överlever trots svåra brännskador och frakturer. Digital inspelningsteknik kombinerad med skalenliga modeller gör att vi kan följa skeendet in i minsta detalj, samtidigt som Scorseses redigering är mästerlig. Detta är också dramats vändpunkt. Snart tar tvångstankar och paranoia överhanden, och vi får en föraning av det öde som väntar Hughes i ålderdomen.
Filmens kronologiska rytm bryts oväntat i samband med ett
senatsförhör på 50-talet, då vi får se
Hughes provflyga dåtidens största flygplan Hercules, innan
utfrågningen av honom avslutas. Trots att testpubliken ogillade greppet
behöll regissören denna
ovanliga klippning för att Hughes ska kunna visa oss sin
skapelse i anslutning till att han berättar om flygplanet
för senaten.
Slutet på The Aviator känns aningen abrupt, även om det elegant anknyter till inledningen av filmen, då vi fått se en glimt av huvudpersonen som barn tillsammans med sin överbeskyddande mor.
Många frågor lämnas obesvarade. Det framgår inte att Hughes i tonåren blev föräldralös, och vi får inget veta om slutet av hans liv. Filmen förklarar heller aldrig hur hans förföljelsemani till stor del berodde på lomhördhet. Däremot kan man ana hur hans besatthet av kvinnliga former sammanhänger med en fixering vid modern.
Leonardo DiCaprio, som spelar Hughes genom att imitera mimik,
gester och sydstatsdialekt, visar med denna film vilken duktig
karaktärsskådespelare han i själva verket är.
Såsom en äldre motpol gestaltar John C. Reilly
medhjälparen och fadersgestalten Noah Dietrich. Cate
Blanchett gör ett Oscarsbelönat porträtt av Katharine
Hepburn, och vackra Kate Beckinsale övertygar som Hughes
älskarinna Ava Gardner.
Alec Baldwin är den motbjudande konkurrenten Juan Trippe, medan Alan Alda spelar den slipade senatorn Ralph Owen Brewster. Bland övriga skådespelare kan nämnas Jude Law som en porträttlik Errol Flynn och Gwen Stefani som en blek Jean Harlow-kopia.
Förutom en Oscar för kvinnlig biroll
tilldelades The Aviator guldstatyetter för foto, kostym,
scenografi och klippning. dvd:n har enbart undertexter på fyra
nordiska språk, men ljud och bild är av hög kvalitet.
På skivan finns även ett otextat kommentarspår med
Scorsese, redaktören Thelma Schoonmaker och producenten Michael
Mann.
Dvd:n finns även i en dubbeldisc-version, där den andra skivan består av borttagna scener, ett antal dokumentärer om Hughes, sjukdomen ocd och arbetet med filmen samt trailers för The Aviator, The Assassination of Richard Nixon, Kinsey, Assault on Precinct 13, Churchill: The Hollywood Years, Riding the Bullet och Alexander.
© Torgny Lilja för Starway Reviews