Tro, hopp, kärlek
(2000)

Keeping the Faith

Under barndomsåren var Brian Finn, Jacob Schram och Anna Reilly bästa vänner. Sedan flyttade Anna till Kalifornien. Brian bor fortfarande i New York, där han är präst i katolska kyrkan, och han umgås flitigt med Jacob, som är rabbin i en judisk synagoga. De har sedan länge förlorat kontakten med Anna, som blivit en framgångsrik företagsledare någonstans i USA.

En dag får Brian ett telefonsamtal från den forna barndomsvännen, som berättar att hon ska återvända till New York. Redan på flygplatsen slås de båda männen av hur vacker Anna blivit, och snart tävlar de om hennes gunst. Kruxet är bara att Brian har avlagt kyskhetslöfte, och att Jacob måste gifta sig med en judinna för att kunna nå en hög position i församlingen och behålla moderns sympati.

Edward Nortons regidebut Tro, hopp, kärlek skildrar i behagligt dagsljus och vackra skymningsfärger många autentiska platser i New York. Regissören har medvetet valt miljöer, som inte förekommit så ofta i andra filmer, till exempel natursköna The Cloisters på norra Manhattan, och som första team någonsin har man fått filma på Metropolitans takterass (med storslagen utsikt över Central Park).

Det som förutom miljöskildringen gör denna komedi sevärd är framför allt de skickliga skådespelarna, inte minst Norton själv i rollen som Brian, Ben Stiller som Jacob, Jenna Elfman som Anna, och nyligen avlidna Anne Bancroft som Jacobs mor. Bland de många begåvade birollsinnehavarna kan även nämnas Milos Forman, som spelar prästen Havel (uppkallad efter Formans gode vän Václav Havel).

I filmen förekommer anspelningar på François Truffauts Jules et Jim (1961), Maratonmannen (1976) och I skottlinjen (1993), men till skillnad från dessa mästerverk har Tro, hopp, kärlek en onödig ramberättelse och går ibland på tomgång bortsett från många farsartade inslag, som är riktigt roliga. Originalmusiken har skrivits av Elmer Bernstein, men filmen innehåller även kompositioner av bland andra Tom Waits.

Bildkvaliteten på denna dvd-utgåva är inte helt oklanderlig. Emellanåt syns små vita prickar, som blixtrar till. Till bonusmaterialet hör filmografier om skådespelarna, borttagna scener och tabbar (som inte alls är särskilt roliga) samt ett extra ljudspår (utan undertexter) med Norton samt manusförfattaren och medproducenten Stuart Blumberg.