Blåsningen
(1973)

The Sting

Filmen utspelar sig i Chicago under den amerikanska depressionen på 1930-talet. Tillsammans med ett par medbrottslingar lurar småbedragaren Johnny Hooker (alias Kelly) till sig en oväntat stor summa pengar från en person, som visar sig vara kurir åt den kriminelle bankmannen Doyle Lonnegan från New York.

Beloppets storlek gör att den äldste av kumpanerna, Luther Coleman, bestämmer sig för att dra sig tillbaka från brottets bana för gott. Han rekommenderar Hooker att istället erbjuda sitt kompanjonskap åt en vän vid namn Henry Gondorff (alias Shaw), som är en erfaren svindlare bosatt i Chicago. När Hooker kort därefter finner Coleman mördad, söker han i förtvivlan upp Gondorff, och tillsammans planerar de att svindla Lonnegan på en enorm summa pengar.

Blåsningen bygger på tät dialog snarare än action, och man har ansträngt sig att spegla olika samhällsklassers sätt att prata. Paul Newman (Gondorff), Robert Redford (Hooker) och Robert Shaw (Lonnegan) är alla suveräna i sina roller. Scenografin, kostymeringen och ragtime-musiken av Scott Joplin bidrar effektfullt till skildringen av en ekonomiskt kärv men kulturellt blomstrande period.

Bild och monoljud håller god kvalitet för att vara från tidigt 70-tal men har inte restaurerats digitalt. Med undantag för en produktionsbeskrivning och fyra korta biografier över de viktigaste skådespelarna samt regissören saknar utgåvan bonusmaterial. Blåsningen vann inte mindre än sju Oscar, förutom för bästa film också för scenografi, kostym, regi, klippning, musik och originalmanus.