Matrix
(1999)

The Matrix

Bröderna Wachowskis andra film, Matrix, är en svindlande och stilbildande actionthriller fullmatad med häpnadsväckande stuntscener och spektakulära effekter. Den blandar effektfullt element från science fiction, kung-fu och western. Samtidigt utgör filmen första delen i brödernas banbrytande trilogi om virtuella världar och livsavgörande val i en tillvaro av förlorade illusioner, kamratskap och svek.

Programmeraren Thomas Anderson, alias hackern Neo (grekiska för "ny" eller "ung" men också ett anagram för "one"), söker efter sanningen bakom "the Matrix", ett namn som han kommit i kontakt med via datorn. På en nattklubb träffar han Trinity (treenighet), en kvinna som råder honom att söka upp någon som heter Morpheus. Denne person, som sägs veta allt om Matrix, söker samtidigt efter Neo, som han tror är "the One", den som Oraklet förutspår ska rädda mänskligheten från att utplånas av maskinerna.

Agenterna Smith, Jones och Brown hinner dock gripa Neo på hans arbetsplats på mjukvaruföretaget Meta CorTechs efter att han fått en första telefonkontakt med Morpheus, men då agenterna ännu inte har förstått den unge programmerarens betydelse i sammanhanget, släpper de honom för att istället kunna avlyssna hans förehavanden genom en dold mikrofon.

När Neo så en kväll i största hemlighet förs iväg av Trinity och en androgyn vid namn Switch, blir han av Morpheus erbjuden att välja mellan två alternativ: Tar han det röda pillret, får han veta sanningen om Matrix och den värld han tror sig leva i. Tar han det blå, glömmer han deras möte och fortsätter den skentillvaro han nu lever utan kunskap om sanningen.

Handlingen rymmer uppenbara referenser till Lewis Carrols barnbok Alice i Underlandet, och det är heller inte svårt att se allusioner på kristen mytologi. Neo uppenbarar sig som en slags cybervärldens frälsare (som måste födas till verkligheten, dö och återuppstå för att kunna besegra ondskan).

Morpheus visar sig vara en trygg fadersgestalt (drömmens gud i antik mytologi), medan Trinity uppträder som en motorcykelburen andlig budbärare. Cypher är en självupptagen Judas, som av agenterna erbjuds att glömma allt och återvända till det virtuella Matrix såsom en skådespelare vid namn Reagan.

Filmen både inleds och avslutas med en scen från rum 303, en anspelning på den treenighet som är tema för hela trilogin, medan Mr Anderson till en början lever ensam i ettrummaren 101, som förutom den uppenbara anknytningen till uttrycket "the One" också är en tänkbar referens till förhörsrummet i George Orwells roman 1984.

Många bildsekvenser är oerhört vackert koreograferade, och man märker att en av bröderna Wachowskis viktigaste inspirationskällor varit tecknade serier. Liksom i deras första film, Bound, är färgskalan sparsmakad. De scener som utspelar sig i den virtuella världen är aningen gröntonade, medan de som sker i verkligheten har en blå nyans.

För att förstärka action-scenernas inverkan på betraktaren utnyttjar regissörerna en helt ny animationsteknik kallad "bullet-time", som gör att kameran kan förflytta sig 180 grader, medan rörelsen saktas ned eller fryses.

I huvudrollerna ser vi Keanu Reeves, Laurence Fishburne och Carrie-Anne Moss såsom Neo, Morpheus och Trinity, medan Joe Pantoliano och Hugo Weaving gör starka rollporträtt av Cypher och Agent Smith. Matrix tilldelades fyra Oscar för specialeffekter, ljud, klippning samt ljudeffekter. Musiken har en underordnad roll i filmen, något kan vara ytterligare en inverkan från det stumma seriemediet.

Dvd:n inkluderar dokumentärerna "Så gjordes Matrix" och "Ta den röda tabletten" samt möjligheter att interaktivt utforska filmens tillkomst och uppbyggnad. Även ett antal kortare filmografier finns på samma skiva. Matrix är i denna utgåva textad på fem nordiska språk samt engelska. I en specialutgåva av filmen ingår en separat dvd med dokumentärsamlingen The Matrix: Revisited.