Lost in Translation
(2003)

Skådespelaren Bob Harris, som är i 50-årsåldern, befinner sig i Tokyo för att göra reklam för japansk whisky. Han förstår knappt ett ord av det främmande språket och känner sig vilsen i den annorlunda kulturen. Via telefon och FedEx håller han kontakt med hustrun hemma i USA och får veta att han missat sonens födelsedag.

En kväll träffar Bob den betydligt yngre Charlotte i baren på hotellet Park Hyatt, som rymmer en blandning av japansk, amerikansk och europeisk kultur. Hon har avslutat studier i filosofi vid Yale och är gift med yrkesfotografen John, som under uppdragen lämnar hustrun ensam på hotellrummet. Bob och Charlotte känner sig båda övergivna och efter hand uppstår, åldersskillnaden till trots, en intim vänskap mellan dem.

Filmens titel, Lost in Translation, går inte att hitta en enkel översättning till. Ordet lost kan i engelskan betyda att något har gått förlorat men också att man har hamnat vilse, och det är dessa två teman handlingen kretsar kring: kulturkrocken mellan det japanska och det amerikanska och den paradoxala känslan av ensamhet i en storstad. Alla som någon gång befunnit sig utan sällskap på en flygplats eller ett hotell vet vad jag talar om.

Regissören Sofia Coppola berättar sin historia skickligt i genomkomponerade bilder och välskrivna repliker. En del gags kan dock kännas aningen slitna, som det där översättningens längd är betydligt kortare än versionen på originalspråket. Skämtet förekommer redan i Charlie Chaplins klassiska Diktatorn från 1940.

Veteranen Bill Murray spelar Bob, medan den unga begåvningen Scarlett Johansson spelar Charlotte. Liksom i filmen Virgin Suicides har Sofia Coppola lyckats med casting och musikval. Coppola svarar ånyo för manus men bygger denna gång inte på någon litterär förlaga, och även nu har hennes berömde far, Francis Ford Coppola, varit med och producerat. Filmen tilldelades välförtjänt en Oscar för bästa originalmanus.

Bild och ljud håller hög kvalitet, medan undertexter enbart finns på fem nordiska språk. Extramaterialet består av en kortfilm om arbetet med Lost in Translation, borttagna scener (som egentligen är förlängda scener), en musikvideo, ett samtal med den manlige huvudrollsinnehavaren och regissören samt en trailer för filmen.